תוכנית עסקית למסעדה
עקרונות בהכנת תוכנית עסקית למסעדה
פתיחת עסק, בעיקר בתחום ההסעדה, כרוכה בלא מעט סיכונים – השקעות גבוהות, בירוקרטיה מתישה, תפעול מורכב, בעיות כוח אדם, חשיפה לשינויי טעם הלקוחות וטרנדים חדשים והרשימה עוד ארוכה. על מנת להגדיל את הסיכוי ולצמצם את הסיכון מומלץ להכין תוכנית עסקית מקצועית אשר תסייע להתוות דרך ברורה.
תוכנית עסקית מורכבת ממספר שלבים:
- סקירת שוק – בבואנו לכתוב תוכנית עסקית, יש להבין מהי הנישה בה תתמקד המסעדה ומהי סביבתה העסקית ומאפייניה. מאפיינים אילו כוללים בין היתר את הסביבה הגיאוגרפית בה תמוקם המסעדה – האם מדובר באזור בו יושבים מתחרים רבים, מה התפריט שלהם כולל, כמה הם “חזקים” באזור, האם יש להם שירותי שליחויות/TA, ארוחות עסקיות וכד’.. מלבד הסביבה התחרותית ישנם גורמים סוציו אקונומיים המשפיעים על הסביבה העסקית של אותה מסעדה כגון: רמת מחירים שניתן לדרוש בהתאם למצב הכלכלי של האוכלוסייה המקומית, האם מדובר באזור תיירותי/תעשייתי/יוקרתי. בנוסף, יש להבין את השלכות העונתיות של אזור המסעדה-למשל כשמדובר באזור תיירותי, סביר להניח כי בחודשי הקיץ בהם התיירים יפקדו את האזור, נצפה לגידול בהכנסות;
- חולשות וחזקות, הזדמנויות ואיומים (ניתוח SWOT) – לאחר שהבנו את “השטח”, כעת יש לבצע סיעור מוחות שיסייע לנו לגבש אסטרטגיה עסקית נכונה. תחילה, האם זיהינו צורך אמתי בסוג כזה של מסעדה, או בשירות אותו היא מציעה באותו אזור ספציפי, מהו היתרון היחסי על פני המתחרים? האם יתרון זה בא לידי ביטוי במחיר נמוך, שירות מהיר/מלא, שירות עצמי או במערך משלוחים נוח. לדוגמא, אם לא פועל מערך משלוחים באזור יתכן ומדובר בהזדמנות טובה עבורנו ליהנות מיתרון ראשוניות. בנוסף, יש לזהות איומים אפשריים כגון: עליה בעלות חומרי הגלם, עליה בשכר עבודה, בעיות בירוקרטיות המאפיינות את הענף או כניסה צפויה של מתחרה גדול לענף;
- שיווק – חשוב לדעת לשלב בין כל ערוצי השיווק , ב Online וב Offline, גם אם תוצאות השיווק לא מתקבלות באופן מידי או לא נראות לעין. שיתוף פעולה עם מובילי דעה, פרסום מתכונים באינטרנט, הינן דוגמא לדרכי שיווק נוספות מקוריות אשר תופסות מקום נכבד בסל הכלים של משרדי פרסום ויח”צ רבים. על עקרונות התכנית השיווקית להתוות תקציב פרסום ושיווק ברור המחולק ל Online ול Offline;
- תכנית פיננסית – זהו שלב קריטי שיש לבצע ובמיומנות ומקצועיות. כל השלבים שפירטנו עד כה מתכנסים לשלב זה. הרי בסופו של דבר אנו רוצים להרוויח מכל העסק הזה שנקרא מסעדה.
הפרמטרים שניקח בחשבון בבניית התכנית הפיננסית:
- תמחור המנה – לרוב, עלות חומרי הגלם נעה בין 20% ל 40% ממחיר המנה בתפריט. עלות זו כוללת פחת (אוכל לעובדים, פינוקים, ביטולים, מנות מוחזרות, גניבות…). תמחור נכון של המנות הוא קריטי לרווחיות המסעדה;
- שכר עבודה – שף, טבחים, מלצרים, מארחות, מנקים וברמנים. הוצאות אלו מהוות כשליש מהכנסותיה של כל מסעדה. בשנים האחרונות מסעדות רבות מתמודדות עם אתגרים רבים בתחום: עליית שכר העבודה, מחסור בעובדי מטבח וניקיון ועוד…
- הוצאות קבועות – שכר דירה, מיסי עירייה, אגרות וכד’;
- הוצאות נוספות (משתנות וקבועות) – גז, ארנונה, חשמל, מים, כשרות, כביסות, שכר טרחה לאנשי מקצוע (עו”ד, רו”ח, יעוץ קולינארי). יש לשים לב לחריגות הנובעות מהתנהלות לא תקינה ו/או תקלות;
- הוצאות שיווק – תקציב יחסי ציבור, תקציב פרסום ב Online, תקציב לפלאיירים, תקציב שלטי חוצות ועוד…
- השקעות – עלויות שבעיקר מתהוות בעת הקמת המקום ו/או בעת שיפוצו וחידושו. השקעות כוללות בין היתר: ריהוט, תנורים, מקררים, ארונות אחסון, מזגנים וכד’;
- הוצאות מימון – כניסה מהירה לחובות שאין באפשרותך להחזיר יובילו עד מהרה לסגירת המסעדה. לכן, במידה ואין מקורות מימון אחרים, חשוב לקחת הלוואה, לצורך מימון פעילות המסעדה בחודשיה הראשוניים;
- GO או NO GO למסעדה – שקלול כלל המרכיבים אמור לתת לנו תמונה בהירה יותר שתסייע לנו להבין האם למסעדה פוטנציאל רווחיות ואם כן האם ההחזר על ההשקעה הגיוני. בענף ההסעדה החזר השקעה המקובל נע בין שנתיים ל 4 שנים.
חברת GONOGO מעניקה ליווי מלא מתחילתה ועד סופה של התוכנית העסקית. לחברה ניסיון רב שנים בתחום ונשמח לעזור לך להקטין את הסיכונים ולהגדיל את סיכויי ההצלחה של המסעדה אשר את/ה עתיד/ה לפתוח.